LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Wednesday, August 12, 2009

PENANGAN H1N1

Si payish di paksa pakai Mask
Mak Usu Payish yg seksi juga sibuk nak pakai Mask

Salam kepada semua.
Malam jumaat lepas, mamapayish balik kpg kat Taiping Perak bersama dengan Pak Ngah payish dr JB. Rindu sgt kat famili. Sepanjang kat Kpg, kami tak buat aktiviti jalan2 mcm selalu sbb bimbang penularan H1N1 nie. Kami banyak menghabiskan masa bersama-sama Mak Tok & Tok Mas payish. Lagipun balik kpg nak relaks kan minda daku yang berserabut nie..hu3..

Al-kisah,

Pak Ngah payish tak berapa sihat. Oleh kerana penularan H1N1 yg menakutkan, maka Pak Ngah payish gagahkan diri ke Hospital Kerajaan utk chck up. Al-maklum, tanda2 awal spt batuk, selsema & fenin2 dah ada...tambahan dia mengajar kat area belah selatan (yg mana statistik kematian amat menakutkan).


Bila gie Hospital Taiping, Masyallah, ramai sungguh org, dekat 80 org++ menunggu giliran. Maka Pak Ngah payish cari alternatif lain, gie Hospital Swasta-Columbia Asia Hospital. Aiseh, rupenya kat hospital ni pun ramai gak org nak chck up tp bilangannya kurang sedikit berbanding kat hospital kerajaan, maka truslah dia buat chck up kat ctu..............


Lega ati kami semua bila di maklumkan bahawa tiada H1N1(sampai gtu skali, hu3)....


Ari Ahad tu...Pak Ngah tel...badan dia panas...Mak Tok Payish punye risau, siap cakap, "itu la tangkai aku sorang pun"...(Pak Ngah sorang je anak lelaki dlm famili)....kami pun gie la melawat umah Pak Ngah kat Taman tu jugak, pakai kasut terompah pun dah sampai....
So gi balik Hospital yg sama, bila chck up, alhamdulilah....bukan H1N1...

Ok la..kalu korang ada tanda2/gejala2 di bawah, jgn amik mudah/leweh, buat la ujian dgn segera. Bukan tujuan nek menakutkan sesiapa tp rawatan awal mgkn boleh menyelamatkan nyawa kita.
Tanda-tanda awal jangkitan influenza A(H1N1) ialah pesakit mengalami demam, batuk, sakit kepala, sakit otot dan sendi, gatal tekak, berhingus, dan kadangkala muntah atau cirit-birit.
Harap dijauhkan la kita semua dr virus ini. AMIN.
p/s: Kawan mama tak mau jumpa mama kat SOGO/The Mall sbb takut virus ni. Mama pun dah mula berkelakuan pelik, pantang CINA bersin mesti bangun trus dr tempat duduk walhal kalu nak berjangkit bkn kira dr bangsa pe,hik3...cuma STIGMA terhadap org makan b*** (Stigma seperti yang ditakrifkan Kamus Dwibahasa Oxford Fajar membawa maksud kekejian, keaiban atau kecelaan) la buat mama rasa tak selesa nak dok dekat2 depa...maap la kalu mana2 pihak tersinggung.

3 comments:

Linda said...

AWAS!!!!WAspada

AniZa said...

virus yg betul3 wat kte sumer runsing kan....
ntah bler nk berakhirnya virus ba aliff ba ya nie... makin hari makin ramai yg dh kembali kerahmatullah... tp sian yg jdk mangsanyer bangsa kte.... huhuhuhu

Linda said...

itu la...di harap anda semua mengambil langkah2 pencegahan...hu3..