LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, September 10, 2009

GELI POO POO ANAK???

Salam kepada semua.dah lama mama nak buat n3 pasal CD ni tp disbbkan network slalu problem, maka amik masa nak buat. Ada sorang kwn mama yg kenal melalui urusan meniaga bertanyakan mama, jikakalau ada org tanya, geli nak basuh POO POO, nak jawap apa?Saya tanya kenapa tanya mcm tu. Dia kata auntie dia geli nak basuh POO POO..saya tak terkejut ngan soklan ni sbb melalui ibu mertua, kakak ipar saya juga memberi ALASAN yg sama...so ini jawapan saya...

Kenapa mesti geli ngan POO POO darah daging sendiri?. Yang kita nak basuh bukan POO POO org lain, org yg kita sayang jugak. Bila kita dah terbiasa ngan rutin membasuh ni, andai kata satu hari nanti, ibu/ayah ataw orang yg kita sayangi jatuh sakit (minta dijauhkan, doakan mereka sihat sejahtera agar dapat menikmati hidup ini dgn bermakna di samping anak & cucu), kita tak ada masalah sbb dah biasa bergelumang ngan smua ni....lagipun kalu kita sendiri nak basuh POO POO kita, guna tangan jugak, lain la bangsa asing yg main calit2 ngan kertas..lagipun basuh CD ni kita jurus dlu POO POO tu agar mengalir ke mangkuk tandas, bkn nak menyental ngan benda alah tu sekali..Masyallah!
Memetik kata Syamilah pembeli di onlineshop saya,
"Bila membasuh ni rasa puas ati..tengok putih je kat ampaian..teringat masa basuh lampin adik2 dulu..."
terharu hati saya membacanya sbb apa yg dia katakan juga mengingatkan saya pengalaman mencuci lampin adik2 saya (saya merupakan anak sulung yg rajin membantu mama membasuh baju adik2 termasuk lampin mereka, he3)..pada zaman itu, belum ada DD , so pilihan yg ada ialah LAMPIN KAIN tradisional. Tapi ketika itu, saya tak mengeluh sbb sy tahu itu tanggungjawab saya utk adik2 saya. Kini, saya ambil semula pengalaman membasuh Lampin Kain adik2 saya kepada pengalaman membasuh Lampin Kain Moden anak saya yg amat saya kasihi!!Saya berkorban masa, kederat utk ORG YG SAYA SAYANGI & di samping itu sy dapat menjimatkan wang saku en. somi dr membeli DD yg pada perkiraan saya amat besar perbelanjaannya utk jangka panjang.

Saya boleh terima jika ada orang kata "SAYA MALAS NAK BASUH", sbb itu la antara alasan awal kenapa saya tdk mahu ber CD...saya terbayang bagaimana rutin harian saya yg akan datang jika sy ber CD...tetapi kata2 nasihat dr rakan membuka hati saya, sehingga sy 100% telah menggunakan CD utk si payish yg sy sayangi. Saya juga menyarankan kepada rakan2 baik & amat terharu krn alasan rakan baik, Pn. Fiza...

"aku maleh basuh" dah jadi "aku teruja ni..kaler apa lagi ada..anak aku pakai cantik sgt, tak bocor!"

Tetapi jika alasan GELI TAIK ANAK...

ermm.....saya tak tahu nak kata apa la..sbb kalu saya, utk yg tersayang, apapun sy sanggup..sekurang2 nya bila membasuh saya taw apa yg dia makan. Penah sekali sy tgk berketul2 je POO POO dia..sy tanya bbsitter..rupenya dia suap NUGGET kat payish..dalam ati saya..Ooooo...patutla berketul...pastu ada sekali tu sampai 3 CD ada kesan POO POO..

dalam ati..Ooo...anak aku ciritbirit..kenapa yek, susu tak sesuai ke, apa ni eh...bila selidik baju, eh, ada kesan oren pekat...
"Kak intan bg dia jeli, abis dia makan...."
DALAM ATIKU "aiseh...jeli,kopok????erm....anak aku tak tahan makan benda2 alah ni.."

"kak intan, pasni tak yah bg yer kopok2 ke, jeli ke..sy ada baca email dlu, tak elok sbb byk pewarna & pengawet (bercakap dgn nada baik & senyum)...

Itu antara kesan BAIK sy guna CD..kalu sy tak basuh POO POO anak saya, belum tentu sy taw berapa kali dia POO POO sehari & apa yg dia makan sbb sy bkn suri rumah sebaliknya bekerja & memerlukan bbsitter utk membantu sy menjaga anak yg sy sayangi...

Saya ada terbaca n3 di blog siti sifir mengenai bagaimana dia rasa terharu bila membasuh lampin kain kerana terbayang ibunya yg penah membasuh lampin kainnya dulu...begitulah sentuhan hati apabila kita melakukan kerja-kerja yg mengingatkan kita pengorbanan IBU kita, insan yg paling kita sayangi...
N3 ni bkn utk menhentam org yg tdk mahu ber CD krn itu adalah hak masing2..saya hormati itu krn mgkn masing2 ada sbb munasab yg tersendiri cuma satu saya minta, jangan jadikan alasan GELI POO POO anak sbg sebab utama..seolahnya org yg mahu ber CD ni mcm pengotor yg sanggup bergelumang ngan POO POO yg amat menjijikan...walhal kajilah, mengapa org2 spt kami ini sanggup bergelumang dgn ini semua..jawapannya adalah spt di atas...

hingga kini, ralat hati saya sbb tak dapat menyusukan payish disebabkan kelemahan ilmu sy sendiri...Insyallah anak ke2 kelak, sy akan cuba utk bf anak..krn sy tahu tiada susu yg setanding susu ibu...maafkan mama payish..insyallah adik2 payish nanti akan mama cuba sedaya upaya utk berikan khasiat susu ibu....
Kepada yg sudah ber CD..syabas sy ucapkan krn persedian mental & fizikal anda dalam menguruskan CD yg pada perkiraan saya memerlukan kesabaran yg tinggi pada permulaan pengunaanya..bak kata org, alah bisa, tegal biasa (eh betul ke bidalan Ni, he3)...MAAF KALU N3 NI membuat ada pihak terasa ati tp telah lama saya pendam, baru hari ni dapat luahkan, rasa lapang dada....Sekian...

6 comments:

ibu_arifa said...

saya pun setuju dgn kak linda.. sedih sgt bila org bagi alasan mcm tuh..padahal anak sendiri tuh..

next baby..kak linda BF jer..ku tunggu..ku menyokong mu BF..yey!

Linda said...

To Ibu Arifa:
Menaceh yer..Insyallah..anak kedua nanti mmg nak BF..ni adik lelaki akak baru dpt bb, sonok tgk bb dia nak menyusu bdn..nanti ka;u bf, bole le akak minta info psl bf dr ibu arifa yer :-)

Mardiana Alias said...

Salam Lam...Tahniah.Aku suka entry ini. Moga2 orang yang belum terbuka hatinya nak menggunakan CD akan berubah jua suatu hari nnt. Aku ni takde bakat nak menulis pnjg lebar cenggini lam.Sbb tu tak buat2 entry pasal nih...kih3x!

Ade lg 5 hari sblm tarikh tutup contest mydearshoppe. Jemput join ye. Mana tau leh dapat CD Lunatots FREE...

Linda said...

to Mardiana: Em...dah lama simnpan isu ni..baru semalam berpeluang nak luahkan...hu3..

psl contest, insyallah...nanti aku join, kot2 rezeki payish dpt CD PREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE..he3

Linda said...

to Mardiana: Em...dah lama simnpan isu ni..baru semalam berpeluang nak luahkan...hu3..

psl contest, insyallah...nanti aku join, kot2 rezeki payish dpt CD PREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE..he3

puan punyer said...

bagusnya n3. semua yang dinyatakan tuh mmg alasan2 yg selalu dberi kan... apa nk buat paksa poon x guna... go green parents