LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Saturday, October 24, 2009

KOSONG

Salam semua...
hari ni baru ada mood nak buat n3 baru..
Kadang2 rasa penat menguruskan urusan kehidupan ni...ada mcm2 cerita..cerita baik, cerita buruk, cerita mengembirakan & cerita menyedihkan.
Hari ni rasa mcm jiwang2 skit..rasa KOSONG..mgkn sbb hormon tak stabil (paham2 la wanita)..tp rasanya lebih kpd rasa kosong sbb terlalu penat dgn urusan keduniaan.
Selalu terpikir, kalu kita mengejar wang, kita kejar, kejarr, kejar...makin banyak dapat..rasa tak cukup..kejar lg, kejar lg..masih rasa perlu ditambah..kejar, kejar lagi....sampai rasa tak terkejar..hanya jadi hamba duit jadi lupa niat sebenar mencari rezeki...
Alhamdulilah..rezeki mama mencurah sejak akhir2 ini,bersyukur pd yg Esa..cuma satu tahap tu rasa amat letih krn memikirkan urusan utk menambahkan duit..kadang2 sampai urusan dgn Tuhan tergendala, di mana solat pun selalu terlewat..Masyallah..terpikir juga, agaknya itu sbb org yg kaya, bertambah2 nak jd kaya....hingga terlupa niat asalnya..mencari rezeki krn ALLAH..
Antara lain, sikap sesama insan yg meniaga..Ya!Allah..banyak sungguh tikam menikam..kdg2 rasa mama pun dah betray org (bersebab)...Tp yg plg sedih kalu yg nak menikam kita itu org yg kita banyak dah tolong..Pertama kali jmpa org yg self-fish mcm tu (aiseh ni dah mcm mengumpat plak :-p.. sampai mama rasa tak tergamak nak YM dah dgn dia..tak baik kan putuskan siratulrahim...hu3
Baru ni, bonus tajaan bernilai RM500 hampir terlepas krn salah info dr pihak pengurusan HPM. Mama rasa mcm sia2 usaha cari duit, bergelut dgn masa..tp ada hikmahnya...
Satu tahap rasa sedih,..hinggalah mama ber YM dgn seorg reseller mama, Puan Nor Rosyidah dr Badan Nadwah Islamiah Pahang..masa tu dia nasihatkan mama kena redhakan apa yg mgkn bkn rezeki kita krn mgkn ada hak yg kita tak tunaikan lagi...& lg dia mengingatkan tentang kisahnya yg kehilangan RM1,000 & akhirnya redha...
Lepas ber YM tu mama niat dalam hati..andai kata itu mmg bkn rezeki kami sekeluarga, tak apa lah, Insyallah Tuhan akan gantikan dgn yg lain...mama REDHA & masa tu terbayang yg mgkn Tuhan nak menyedarkan mamapayish ni yg terlalu leka dgn urusan mencari duit...pastu mama ada bertanya pd abah payish, kalau2 dia ada berkecil ati dgn mama krn kesibukan mama terutama waktu malam krn urusan pembungkusan brg & sbgnya....
abah kata, dia tak kisah sangat krn dia tahu mama nak cari duit, yg dirisaukan ialah keadaan mamapayish yg terlalu memikirkan urusan kije, nampak penat!
Ya mgkn begitu..mama usaha keras ni bkn utk kepentingan mama sahaj
a..ia lebih kpd nak beri yg terbaik pd payish. Masa belaja dlu, banyak benda yg mamapayish inginkan tp tak dapat ditunaikan krn bkn dr keluarga yg senang. Mula bekerja dgn gaji yg kecil, tinggal di kota yg besar, masih juga banyak benda belum tertunai hinggalah satu tahap tu dah benar2 stabil, hampir 2 thn setengah baru dikurniakan zuriat, si payish yg cumel..SYUKUR..& krn itu la selalu terpikir pelbagai rancangan utk masa depannya..selalu terpikir janganlah bila dia mula membesar, mama tak dapat penuhi keperluan kehendaknya...mmg 2 perkara itu berbeza krn keperluan asas, insyallah masih mampu tp jika kehendak?cthnya dia nak permainan PS3(mgkn akan dtg PS4,5,6 he3)..mama akan rasa sedih jika ia tdk tertunai...
Masih ingat lagi zaman kanak2 mama..ayah seorang tentera manakala ibu suri rumah sepenuh masa. Mama anak sulung dlm keluarga. Tp dr awal mmg ibu&babah dah asuh, hanya meminta yg perlu..tp ketika itu tdk memberontak krn walau waktu itu masih kecil, tp boleh memahami keadaan keluarga & kemampuan mereka.
Jadi..kerisauan mama bertambah2 terutama cabaran nak membesarkan anak di ibu kota ni..terlalu banyak DUGAAN..
Kelmarin...mama dpt panggilan dr HPM...
"Puan..terlebih dahulu sy minta maaf bg pihak HPM (tak pe la..redha je la..dlm ati mama berkata nih..), krn salah paham berpunca dr pihak kami, jadi Pn. X dah bersetuju utk bawa bonus tajaan tu ke bulan hadapan. Maaf skali lagi ye puan...
Alhamdulilah....
Masa tu rasa hapi tp tak teruja sangat..krn dah setkan dalam fikiran yg tak kisah dapat ke tdk krn apa?krn dah REDHA...tp mgkn benar, tuhan nak menguji & menyedarkan mamapayish ni agar jgn terleka...
Skrg ni dekat sebulan mama kat cawangan kije yg baru (Kota Damansara), giat menjalankan MARKETING utk bawa pulang kes dr bank2 panel. Alhamdulilah, setakat ni banyak respons yg baik. Dah ada 3 kes yg diperolehi melalui marketing ni. Banyak juga yg dah tel utk dapatkan verbal valuation. Di harap cawangan baru ini berdaya maju. Mama pun semakin bersemangat krn setiap pekerja ada target bulanan. Jadi nak tak nak kena kerja keras utk penuhi target yg ditetapkan. Walaubagaimanapun kije ni tetap no. 1 krn amanah & tjwb mama di situ..takkan la boss nak bayar gaji buta je kan. Urusan Pos pun abah payish yg buat krn kerja beliau fleksible, tak kisah masuk opis ke tdk, yg penting tiap2 bulan kena achieve target. Lagipun pej pos mmg dekat sgt dgn rumah kami. Kadang2 mama yg buat urusan pos waktu t.hari...tak kisah la korbankan masa makan janji tak kaco urusan kije kat opis...Doakan mamapayish maju jaya dalam kerjaya & meniaga kecilan sbg sumber pendapatan...AMIN...

8 comments:

Sitisifir10 said...

:) Semoga semua tindak tanduk kita dipandu kecintaan kepada ALLAH...

DNNA said...

Mama Payish ...

Biasa la kan ... adat berniaga ...
Jangan putus asa tau ..
Teruskan niat berniaga utk mencari rezeki ..

Biar orang buat kat kita, kita jgn buat kat orang - takut tak berkat nanti apa yang kita dapat ...

Rezeki ada di mana-mana ...
Allah tau yang terbaik untuk hamba-Nya ...
Insya Allah kami akan teruskan sokong Mama Payish ...

Jgn stress2 ye ... Teruskan usaha Mama Payish utk berikan yang terbaik utk pelanggan ..

SENYUM SELALU :)

Linda said...

Thanks Dear..
SemOga Tuhann setiasa beri Petunjuk & hidayah kpd ku & kita semua..

Linda said...

To Ct Sifir & DNNA..thanks krn sokongan anda :-)

ima-life said...

go..go..bkn senang nak senang...mcm2 cabaran dan dugaan...so wish u luck..k

Mardiana Alias said...

Salam sahabatku Linda Lam...(nama manja ko..ngeh3x!)

Sabar Lam, setiap yang berlaku ade hikmah yang tersirat di dalamnye. Semoga kita sama2 tabah dan saling mengingatkan antara satu sama lain.

Rezeki yang BERKAT walaupun sedikit, akan terasa banyak...tapi rezeki yang BANYAK akan terasa kurangnye kerana TIDAK BERKAT.

Sama2 kita usahakan yang terbaik...!

Linda said...

To Ima: thank u ima..harap Tuhan sentiasa beri petunjuk pd diriku yg kadangkala alpa..hu3

Linda said...

To Mardiana: Ok mandit!sama2 kita berusaha utk yg terbaik..semoga apa yg berlaku membawa seribu hikmah, thanks dear!