Payish..payish
Al-Kisah
pasal kelahiran anak lelaki sulung aku nie (ayat mcm nak tambah anak je)...
sepatutnya aku bersalin 14/11/08...tp tungu punya tunggu tak mau kuaq2 gak...masuk seminggu Klinik Kesihatan Kamunting minta aku refer Hospital Taiping kalu masih tak bersalin...masa kat klinik tu aku dengar akak2 kat ctu berborak..yg sorang tanya org sebelah dia, kes ape..dia kata yg dia chck perut...dah tu diaorg borak plak psl seorang yg digelar 'A'
"Ko taw si A tu tak bersalin2 lagi..dah lewat 3 ari tu..huh, kalu tak beranak gak...kena bersalin paksa la, kalu dah kena paksa dia peroseh kita mcm AYAM la..."......

Hubbbbbbbbb..
mcm nak meletup jantung aku...dia tak taw ke yg kat belakang dia nie dah overdue dkt seminggu..hu3....
Kebetulan aku jmpa member satu sek kat klinik...dia tanya aku nak chck brapa bln...aku gtaw la kes aku...terkejut dia...dia jeling perut aku...mcm tak caya je kot sbb perut kecik ni dah overdue..he3
23/11 aku refer kat Hospital...kena tahan Wad...masa tu tak der laluan @ tanda2 nak bersalin..Doc tanya betoi ke date yg aku bg...aku ngan penuh confident mengiyakan..ye la...aku dah 2 1/2 thn kawin tak dak bb...mmg time period aku rekod..so isu salah tarikh tak timbul..mama aku kata, kalu bersalin paksa nie mmg byk dugaannya..& aku dah lalui dugaan tu....

Aku amik cuti awai 24/10/08 sbb 26/10 adik lelaki aku kawin...so balik kpg & trus cuti..rehatkan bdn..dah tak larat nak wat keje2 luar nie..tp itu la, ingat 14/11 tu beranak la aku, paling koman pon seminggu lewat ke...tp tak juga beranak...SMS, Phone Col tak yah ckp la..smpai aku trauma nak jawap...segan tak meletup2 lagi he3...

Bermula la episod aku di Hospital Taiping
hari pertama depa tak buat pe2 sgt lg la..
Hari ke2 sumbat ubat bg bukak laluan, 2 kali
Hari ke3 sumbat lagi...kalu tak bukak gak dia nak sumbat kali keempat...aku apa lg...cepat2 ckp kat Dr pakar yg aku tak mau dah..sbbnya sakit, sakit gak, tp tak buka2 jugak..dok 1 cm je

Dr tu kata x kisah aku tak mau ubat tu tp kalu esok chck dah bukak at least 2cm aku kena beranak normal...
malam sblm last day aku tu..aku merayap kat wad 3..jmpa kak2 yg aku kenai..dlm kepala aku..mesti aku kena operate..aku langsung tak kaji psl nak bersalin normal..aku interview org yg bersalin scr operation je...mlm tu kwn aku IMA col...dia siap bg tip2 bersalin normal..dia gtaw yg tak tentu- kdg2 dia tak dak bukaan -tp time dia nak bukak- tetiba kang kena bersalin normal, mcm dia....
aku masa tu masuk telinga kanan kuar telinga kiri (jgn marah yer ima, he)...sbbnya aku dah set dlm mind yg aku akan kena BEDAH!..
*FINAL DAY...
Pagi tu aku bgn awal...Dr chck..
"Awk ni dh bukak 2cm so kena cuba bersalin normal..."...TERKEDU AKU..mcm2 dlm kepala...SUDAH!..mcm mana aku nak tahan sakit nie...aku bkn jenis tahan sakit...
Dipendek kan cite..diorg tolak aku masuk Labour Room..diorg masukkan ubat air kat lengan aku...bygkan la aku yg tak sakit lg dah di bawa masuk..tgk org kiri kanan menanggis, ada yg gelisah, ada yg terberanak dpn mata aku...aku punya panik..aku tarik tanya Nurse dekat aku suh panggil Dr pakar yg dok chck aku. Diorg gtaw Dr tak dak, yg ada Dr pelatih. Aku suh diorg panggil gak..masa tu bila ingat balik rasa lawak sgt..aku pnya panik mcm org hilang anak..(he)..gabra semacam...last2 Dr tu dtg...dia kata aku dah bukak 4cm...kalu ikut prosuder diorg tak ble nak operata kec ada kes2 kritikal...aku siap ugut lg Dr tu..tak bole aku bayangkan balik mcm mana aku berani ckp camgitu..
"Kalu Dr tak nak operate sy, bg ubat tahan sakit, sy nie bkn jenis tahan sakit"..
"Ok Nurse bg dia epidural"....
masa tu baru la aku rasa mcm keawangan skit..ngantuk je...tp sakit mmg kurang byk...tp bila dah tak berapa sakit, aku tak rasa sgt contractions...Nurse tu membebel2 sbb aku asyik tekan badan ke belakang..lain dia suruh lain aku buat (he3)...last2 bila dah tak kuaq gak aku cakap kat Dr yg kuaqkan la bb aku ngan ape cara sekalipun asal selamat, sbb aku dah tak larat sgt....so dia bincang sesame diorg - bb aku kena Vacuum delivery..cian dia...melonjong je kepala masa baru lahir....
jam 4.17 PM kuar la Muhammad Fariz Iskandar..buah hati mama...

Aku ingat lagi masa dia lambat nak kuaq, aku susah ati..pastu mama tlg tenangkan ati aku..dia kata yg bb aku tak mau kuaq sbb dia masih takut dengan dugaan kat dunia nie..dia dah ditunjukkan Syurga Neraka...jadi sbb tu dia lambat kuar...he3...Sekian..he3

Post a Comment

0 Comments