LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, April 23, 2009

KisaH Di Suatu Pagi...

Al-Kisah...
aku keboringan...
nie saje upload pic nie sbb dok ingat anak kat umh..he3..
kalu le dpt kat Payish nie..mesti dia ingat mainan dia...confirm masuk mulut..ha3...

Kadang2 pikiran berkecamuk, tergangu pikir kisah buang bb, dera bb...
binatang pun sayangkan anak...inikan pulak kita Manusia yg dibekalkan fikiran UNTUK BERFIKIR!!


KISAH DI pagi hari.............


Baru2 nie aku terjaga kul 3 pg....terdengar bunyi kucing mengeow kuat diselangi bunyi salakan anjing yang kuat...aku suh hsbnd menjengah tingkap,

"Da, anjing gaduh dgn kucing"
"Hah!"....

Aku berlari ke tingkap...
Ya!Allah, seekor kucing dikelilingi lebih 7 ekor anjing liar...
(di sebelah kawasan perumahan aku, ada projek rumah 3 tingkat under construction)
aku sedaya upaya menjerit2 agar anjing tu takut & lari...

"suh!suh!suhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!"aku cuba menghalau anjing2 dr tingkap umh dgn bersungguh2...

tp makin lama makin kuat anjing menyalak...aku suh hsbnd aku baling pe2 bg anjing tu lari...

"Nak baling mcm mana Da...umah kita nie mana ada balcony!"
"Hah!alamak, mcm mana ni abg, trun la, cepat la trun..cian kucing tu".....

aku mula gelabah....
Tp makin lama bunyi kucing mengeow makin perlahan....

meowww...meowww....
sayu bunyinya....
menitik air mata aku takkala melihat kucing tu dah digongong oleh anjing liar ke tempat pembuangan sampah.....
pagi tu aku susah nak lelapkan mata....
hsbnd aku perasan keadaan aku yg seolah trauma....

"Udah la tu Da...dah lumrah alam camtu...itu binatang,haiwan..cuba da pikir kalu manusia yg buat camtu sesama manusia...itu baru kekejaman, tu buang bayi...lagi la, buang kat tong sampah!....."

Aku diam, tp dlm ati mengiayakan apa yg dikatakan......tp aku akui, kata2 tu melega skit ati aku yg sdg gundah gulana....

Moral dr cite nie utk cmua
1) Aku bknlah seorg insan yg sukakan kucing, tp walau tdk suka, aku tdk benci...sekeras2 ati kita, tetap ada rasa SIMPATI, sbg seorg hamba-NYA

2) Binatang, jika berbuat perkara yg bersifat kejam, mmg nalurinya sbg haiwan yg tidak ada akal & pikiran, tp jika manusia yg ada akal & fikiran berbuat demikian, apakah GELARAN utk mereka ini, sama mcm haiwan atw lebih truk dr haiwan....


Mgkn isu nie dipengaruhi oleh sedutan 360 mengenai maid mendera bb...

entahlah.....tp sbg seorg wanita yg sudah bergelar IBU...aku dpt rasakan yg jiwaku jadi makin halus & mudah menitiskan air mata, pabila melihat kekejaman tak kira sesama manusia mahupun pada haiwan....
Hati Ibu....hanya ibu yg tahu...
Sekian..........

Wallahulam...

1 comment:

AkMa said...

ciannye la kucing tu..tp nak wat cane ajal die dah sampai..huhuhu.